Cara Memilih Pinjaman Peribadi Terbaik

Ketika datang untuk memohon pinjaman peribadi di Malaysia, anda pasti mempunyai pelbagai pilihan. Kira-kira 70% pembiayaan peribadi yang ditawarkan oleh bank-bank di Malaysia juga berada di bawah perbankan Islam, jadi tidak ada kekurangan rancangan pembiayaan peribadi yang mematuhi Syariah yang dapat Anda mohon juga. Tetapi dengan begitu banyak pilihan, bagaimana anda menentukan yang “baik” untuk dilamar?

Sama ada untuk keadaan kecemasan atau untuk membayar perbelanjaan yang dirancang, perhatikan faktor-faktor penting ketika memilih pinjaman peribadi mana yang akan diperoleh.

Ketahui Bagaimana Kadar Faedah Pinjaman Peribadi Berfungsi

Sebilangan besar, jika tidak semua bank di Malaysia mengenakan kadar faedah tetap untuk pinjaman peribadi mereka – tidak seperti pinjaman rumah, yang mengenakan pengurangan kadar baki pinjaman. Kadar faedah tetap adalah jenis faedah yang dikenakan pada jumlah pinjaman pokok sepanjang tempoh pinjaman, tanpa mengira baki hutang. Ini bermaksud bahawa kadar faedah efektif anda mungkin lebih tinggi daripada peratusan kadar faedah yang diiklankan. Contohnya, jika anda mengambil pinjaman berjumlah RM10,000 dengan kadar faedah 8% selama 5 tahun, jumlah faedah yang akan anda bayar adalah RM4,000, yang sebenarnya adalah 40% dari jumlah pinjaman anda.

Oleh itu, jangan memburu orang dengan kadar faedah terendah. Ya, pinjaman peribadi dengan kadar faedah yang lebih rendah lebih menarik, tetapi itu bukan satu-satunya faktor penentu sama ada pinjaman sesuai untuk anda atau tidak. Sebagai contoh, kadar faedah yang lebih rendah mungkin disatukan dengan jangka masa pinjaman yang lebih pendek, jumlah minimum yang lebih besar, atau syarat yang lebih tinggi yang mungkin tidak dapat anda penuhi – yang akan kita lihat di bawah.

Pilih Tempoh Pinjaman Yang Betul

Di Malaysia, tempoh pinjaman peribadi boleh berlangsung dari 1 tahun hingga 10 tahun. Memilih tempoh pinjaman yang tepat adalah penting kerana secara langsung mempengaruhi kemampuan anda untuk melunaskannya. Bayaran pinjaman peribadi lebih kecil apabila jangka masa pinjaman anda lebih lama, sebab itulah banyak orang memilih tempoh pinjaman yang lebih lama. Ada juga yang memilih untuk  jangka masa yang lebih lama dengan berfikir bahawa mereka dapat melunaskan pinjaman mereka lebih awal jika mereka mahu kemudian hari. Sebaliknya, sebilangan orang terlalu percaya diri dan memilih tempoh pinjaman yang lebih pendek hanya untuk mendapati mereka tidak dapat memenuhi pembayaran yang perlu dibayar.

Sekiranya anda mempunyai kemampuan untuk melunaskan pinjaman peribadi anda lebih awal dari jadual, tidak ada salahnya melakukannya. Namun, ketahuilah bahawa kebanyakan pemberi pinjaman menggunakan Peraturan 78 ketika mengira caj faedah pinjaman. Pada dasarnya, ini bermaksud bahawa peminjam diminta untuk membayar sebahagian besar faedah yang terhutang pada bahagian awal tempoh pinjaman mereka, sehingga mengurangkan potensi simpanan dalam membayar pinjaman lebih awal.

Selain itu, anda juga boleh dikenakan bayaran untuk pembayaran awal – jadi cubalah memilih tempoh pinjaman yang tepat pada awalnya dan anda mungkin akan menjadi lebih baik.

Berhati-hatilah Dengan Semua Bayaran

Pinjaman peribadi dilengkapi dengan beberapa yuran dan caj, beberapa di antaranya mungkin anda tidak sedar. Tidak semestinya semuanya buruk, tetapi anda harus tetap memperhatikannya sehingga tidak ada yang mengejutkan anda. Sebagai contoh, anda boleh membayar duti setem sebanyak 0.5% dari keseluruhan jumlah pinjaman peribadi anda, walaupun terdapat beberapa bank yang mungkin menyerapnya. Satu bayaran yang tidak seharusnya anda bayar adalah yuran pemprosesan pinjaman peribadi anda, kerana bank tidak lagi dibenarkan mengenakan bayaran tersebut.

Seperti yang kami sebutkan di atas, beberapa bank juga mengenakan bayaran untuk penamatan awal perjanjian pinjaman anda. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk melunaskan pinjaman anda lebih awal, ada kemungkinan anda akan dikenakan peratusan dari jumlah yang tinggal. Jumlah ini biasanya merupakan jumlah tetap atau peratusan dari jumlah tertunggak (mana yang lebih tinggi). Sementara itu, adalah dikenakan denda sekitar 1% daripada jumlah tertunggak semasa membuat pembayaran lewat.

Terakhir, sebilangan pinjaman peribadi mungkin memerlukan anda untuk memohon polisi insurans bersama dengan pinjaman anda. Dikenali sebagai Jaminan Jangka Jangka Mengurangkan (RTA) atau Takaful Jangka Pendek (RTT) untuk pembiayaan Islam, polisi ini bertujuan untuk memberi perlindungan kewangan pinjaman anda sekiranya berlaku kematian atau hilang upaya kekal, sehingga anda tidak perlu membebankan keluarga dengan pinjaman anda sekiranya berlaku apa-apa kepada anda. Namun, ini mungkin memberi kesan untuk meningkatkan jumlah pinjaman anda sebanyak beberapa peratus, jadi pastikan untuk mengambil kira ini jika pinjaman peribadi anda memerlukannya.

Jangan Meremehkan Keperluan

Pinjaman peribadi yang berbeza mempunyai syarat yang berbeza, sama ada pendapatan tahunan minimum, umur, kewarganegaraan, status pekerjaan, atau sektor pekerjaan anda. Memohon pinjaman peribadi di mana anda memenuhi sebahagian besar syarat untuk mendapatkan peluang yang lebih baik untuk diluluskan.

Sebagai contoh, penjawat awam akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapatkan permohonan pinjaman peribadi yang khusus untuk kakitangan kerajaan. Dan sekiranya pinjaman peribadi menetapkan “pekerja bergaji” sebagai syarat, pemilik perniagaan sepenuh masa mungkin lebih baik memohon pinjaman peribadi yang berbeza.

Sudah tentu, jangan lupa bahawa skor kredit anda turut dimainkan di sini. Anda mungkin memenuhi semua syarat untuk pinjaman peribadi dengan sempurna tetapi tetap ditolak kerana penilaian kredit anda lemah – jadi pastikan bahawa anda mempunyai rekod pembayaran segera yang sihat dalam sejarah baru-baru ini sebelum memohon pinjaman peribadi.

Terakhir, bank mungkin ragu-ragu untuk menawarkan pinjaman peribadi kepada anda apabila anda telah ditolak oleh yang lain – jadi buatlah pilihan anda dengan bijak dan memohon pinjaman peribadi di mana anda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk diluluskan.

Jadilah Peminjam Yang Bertanggungjawab

Pinjaman peribadi boleh menjadi alat yang berguna jika anda menggunakannya dengan alasan yang betul. Ini dapat membantu anda menggabungkan hutang anda, meredakan aliran tunai anda, dan sangat berguna semasa kecemasan. Peminjam tidak diminta untuk menyatakan alasan di sebalik pinjaman peribadi mereka kepada bank, tetapi itu tidak bermakna anda tidak harus berfikir panjang dan bersungguh-sungguh tentang mengapa anda mengambil pinjaman peribadi. Pastikan bahawa ini adalah keputusan yang wajar yang dapat anda pertahankan secara kewangan dalam jangka panjang, sebelum anda mula mencari pinjaman peribadi yang tepat untuk anda. Ingat, jika anda memerlukan bantuan dengan pinjaman peribadi, kami memiliki semua maklumat yang anda perlukan di pinjmanwangsegera.net .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *